Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü, Muğla Büyükşehir Belediyesi ve Bodrum Belediyesi destekleriyle, DenizBank ana sponsorluğunda Bodrum Sinema ve Kültür Derneği (BSKD) ev sahipliğinde düzenlenen 12. BOTH – “Bodrum Türk Filmleri Haftası ve CineBodrum Sinema Sektör Zirvesi” kapsamında gerçekleştirilen çalıştay ve sunumlar Hapimag Sea Garden Resort, Bodrum’da düzenlendi.
Bodrum’da sektör profesyonellerinin bir araya geldiği etkinliklerle Türk sinemasının sürdürülebilir büyümesine katkı sağlanmaya devam ediyor. “Sinemanın Kalbi Bodrum’da Atıyor” mottosuyla düzenlenen 12. BOTH – “Bodrum Türk Filmleri Haftası ve CineBodrum Sinema Sektör Zirvesi” kapsamında, bu sene 30. yılını kutlayan Hapimag Sea Garden Resort Bodrum’da sunumlar ve çalıştaylar gerçekleştirildi.
Gişe ve Nitelik Çalıştayı’nda Sinemaya Dair Her Şey Masaya Yatırıldı
CineBodrum Sinema Sektör Zirvesi kapsamında oyuncu Hakan Bilgin’in moderatörlüğünde Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürü Birol Güven, Bodrum Sinema ve Kültür Derneği (BSKD) ve 12. BOTH Yönetim Kurulu Başkanı Cenk Sezgin, Prof. Dr. Serdar Öztürk, 12. BOTH – “Bodrum Türk Filmleri Haftası ve CineBodrum Sinema Sektör Zirvesi” nin sponsorları arasında yer alan CGV Mars Cinema Group’un CEO’su Jung Jong Min, CGV Mars Cinema Group Genel Müdürü Onur Aşa, CJ Entertainment Genel Müdürü Ferhat Aslan, Wediacorp CEO’su Funda Şen Demir, CGV Mars Cinema Group Pazarlama ve Müşteri Deneyimi Direktörü Ceyda Gökyıldırım Aşa, Sisay’dan Bülent Seyhunlu ve Wedia Entertainment Yöneticisi Onur Yılmaz’ın katılımıyla “Gişe ve Nitelik” çalıştayı düzenlendi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürü Birol Güven çalıştayda filmlerin yurt içindeki gişe rakamlarını değerlendirdi. Güven, “Televizyon dizilerine baktığımız zaman televizyon dizileri önce Türkiye’de çok başarılı oluyor. Seyirci o kadar çok seviyor ki diziler ondan sonra yurt dışına açılıyor. 2023 yılında 1 milyon gişeyi geçen 4 tane filmimiz var. Bizim sorunumuz yurt dışında değil ki. Türkiye bir sinema ülkesi. Sinemaya gitmek, bilet almak kültürümüzün bir parçası. Biz bunu kaybettik. Bizim temel meselemiz neden filmler bilet alınıp seyredilmiyor? Biz önce biletleri satalım, sonrasında yurt dışı için çalışmalar hızlanır. Bir dizi Türkiye’de izlenmezse yurt dışına satılmıyor. O yüzden bizim önümüze koyacağımız çıta Türkiye’dir. Türkiye’de bir salonları dolduralım. Dünyanın her yeri iyi içerik arıyor. Biz o alanda zorlanmayız.” dedi.
Prof. Dr. Serdar Öztürk ise çalıştayda gerçekleştirdiği konuşmasında düşüncenin olduğu sinemanın kalıcı olduğunu aktardı. Öztürk sözlerine şu şekilde devam etti: “Sinema tarihinde, roman tarihinde kalıcı olan nedir, ya da bir eseri okuduktan izledikten sonra üzerimize yağmur yağıyor mu gibi meselelere aslında biraz böyle bakmak gerekiyor. Bu açıdan baktığımızda biz her zaman ortayı bulma şansımız var, aslıda bizim derdimiz hibrit filmler. Örneğin; Kıvanç Tatlıtuğ’un 2 tane en iyi oynadığı filmi var. Biri Kelebeği Rüyası diğeri Organize İşler. Peki niye bu kadar iyi oynamış? Muhtemelen oyunculuk yönetimi iyidir. Yani aynı oyuncuya bazen dizide bakıyorsunuz başka bir oyuncu görüyorsunuz. Çünkü senaryo muhtemelen öyle yönetiliyor. Bir oyuncudan böyle farklı farklı şeyler nasıl çıkabilir. Bu konunun incelenmesi gerekiyor. Türkiye sineması ve düşünce sineması arasında bir orta sinema var. Bizim de ihtiyacımız bu. Fikrin olmadığı yer de sinema olur mu, düşünceni olduğu sinema kalıcıdır. Zevkler ve renkler inşa edilir.”
Uslu: “Bu Sene Vizyona Gireceğimiz Filmlerimizi 3 Yıl Boyunca Hiçbir Filmimizi Dijital Platformlara Vermeyeceğiz”
Zirvede düzenlenen Dijital Sanatlar’ın “Hükümsüz” filminin ön gösteriminde konuşan Yapımcı Mustafa Uslu, “2024-2025 sezonunda “Bi Umut”, “Hayat Sevince Güzel”, “Hükümsüz” ve yurtdışı pazarı için çekeceğimiz “American Immigrants” isimli filmlerimizle sektöre geri dönüyoruz. Flyin Pruduction şirketi kurucusu Tuğba Aras ile güçlerimizi birleştirdik. Ayrıca bu yılın son çeyreğinde iki büyük projemizi daha açıklayacağız. Maalesef ülkemizde biyografi filmi çekmek zorlaştı. Bir biyografi çekmeye kalktığımızda davalar açılıyor, farklı sorunlar ortaya çıkıyor. Bunlarla mücadele ediyorum. Ömrüm elverdiği sürece film üretmeye niyetim var. Bu sene üreteceğimiz filmler konusunda bir karar aldık. Bu filmleri üç yıl boyunca hiçbir dijital platforma ve televizyon kanalına vermeyeceğiz. Sinemanın kötü gittiği, salonların boş olduğu bu dönemde yaptığımız araştırmalarda, gördük ki insanlar, “Bu film zaten üç-beş ay sonra televizyonda ya da dijital platformlarda yayınlanacak” düşüncesiyle sinemaya gitmiyorlar. Film izlemek için evden çıkmak zorunda değiller, filmler onlara gidiyor. Tüm bunları ve daha pek çok parametreyi düşünerek, izleyicileri tekrar sinema salonlarına döndürebilmek için hesaplamalar, çalışmalar yaptık, yapıyoruz. Bu yüzden, ürettiğimiz filmleri üç yıl boyunca hiçbir dijital platforma ve televizyon kanallarına vermeme kararı aldık. Bunun sözünü sinemaseverlere veriyoruz.” dedi.
Yapay Zeka ve Sinema İlişkisi İncelendi
Zirve kapsamında Ali Erhan Tamer bir sunum gerçekleştirdi. Tamer, yapay zeka ile sinema ilişkisine dair açıklamalarda bulundu. Tamer, “Yapay zeka dediğimiz şey aslında senin yarattığın bir hikaye üzerinden bir hikaye yaratıyor. Ya bu sistemin bir parçası olacağız ya da geri de kalacağız. Sinemaya üzerinde işin teknik ve pazarlama tarafını bağımsız tutarak meseleye yapay zeka üzerinden bakarsam 4 perspektifte bakıyorum. Bunun da işitsel, görsel, dramatik ve performans olarak boyutları bulunuyor. Bundan dolayı da yapay zeka dünyasındaki karşılıklarını anlamak aslında sanatın yeni versiyonunu hayata geçirebilmek açısından bizim için önemli hale geliyor.” dedi.
Zirvede ilk gün Özen Film, film tanıtımları gerçekleştirdi. Sisay ve WediaCorp tarafından ise gerçekleştirilen sunumlar ile katılımcılarla bir araya gelindi. Zirvenin ikinci gününde ise Mars Dağıtım ve A90 film tanıtımları düzenledi. Sugar Workz CEO’su, Çakallarla Dans Filminin Yapımcısı Murat Şeker ve Biletinial da gerçekleştirilen sunum ile katılımcılara bilgi aktarımında bulunuldu.